What happens in Belize... Skrivet: 11 Mars

Det har gått ett dygn sen vi kom hem från mayabyn San Jose uppe i bergen. Tiden i byn var väldigt intressant och mycket annorlunda från hur vi har det där hemma. Vi sov två nätter i ett trähus med ett tak av palmblad och lyssnande på galande tuppar och skällande tuppar dygnet runt. Vart man än vände sig fans det djur: kycklingar, hundar, katter och grisar. Vi fick lära oss hur människorna levde och vara med och göra deras dagliga sysslor. Tillexempel har jag lärt mig hur man gör tortillias ända från grunden och jag är nästan ett proffs på att pilla majs om jag får säga det själv. I byn fanns ingen el och all mat lagades över eld inne i hyddan. Det fanns inte heller rinnande vatten inomhus och toaletterna var i stort sett bara ett betongrör i marken. Diskade gjorde vi i floden och blev det mörkt så blev det, och då var det bara att gå och lägga sig. På dagen var vi ute på en kakao farm och fick lära oss om och smaka på riktiga färska kakaobönor. Det är antagligen en upplevelse som man aldrig kommet få uppleva igen fast trots att jag tyckte det var väldigt spännande och intressant var jag rätt nöjd när vi kom tillbaka till Gunilla och man äntligen kunde ta en riktig dusch.

 

Dagens äventyr blir snorkling. Om en timme kommer en snorklingsbåt och plockar upp oss för att ta oss till världens näst största korallrev som ligger här utanför Belize. Vi har också fått höra att det finns en paradisö i närheten med vilda varaner vilket också lockar en del. Efter detta tar vi båten in till Punta Gorda för att snabbt kolla igenom den lilla staden innan vi seglar vidare till Mexiko imorgon.

 

Kram


Kommentarer
Postat av: Moster

Hur gick det med alla djuren, du som är djurrädd?

2012-03-11 @ 20:51:13
Postat av: Josefine

Jag vill se mer bilder än text kära kusin ;)

2012-03-13 @ 17:13:49
URL: http://ysfso.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0