En Valig dag på Gunilla.

Det är nästan så jag ska göra detta till en vana. detta är fjärde gången i rad som jag lägger mej efter vakten och skriver lite. Visst är det konstigt att det alltid finns något att skriva om, men tro det eller ej, alla tio dagarna kommer vara speciella, trots att vi pluggar, äter, går på vakt och sover precis som vanligt. '
 
idag är var en vanlig dag här på Gunilla. Mitt under vakten simmade nämligen två valar upp ungefär femtio meter från båten. Vad det var för valar kan jag inte riktigt säga, eftersom jag inte är någon vallexpert, men de var ganska stora faktiskt och sprutade vatten ur ryggen precis som valar ska göra. Det borde finnas en "the big five" även till sjöss kan man tycka. Fem djur som man bara måste se när man seglar. Valar hade nog varit med där i så fall, för övrigt har vi under våra båda resor även sett delfiner, men dessa är vardagsmat nu för tiden. Det blir inga stormningar till relingen när någon ser dem hoppa i fören. Det händer så ofta nu för tiden. På förra resan lyckades vi även se havssköldpaddor som flöt förbi och Stim med flygfisk där ibland en och annan lyckades ta sig upp på däck.
Trots att valarna idag gjorde att det rös i hela kroppen på mig så måste jag nog säga att det var mycket fräckare förra året när det mitt under stormötet stack upp två späckhuggare ur vattnet, det är rätt svårslaget faktiskt.
 
På vakten fick vi även det perfekta vädret. Vinden var i lagom rätt riktning för att vi skulle kunna segla. Det blåste runt 20 s/m, dyningar på runt 6-8 m rullade in från sidan och solen lös sådär lagom mycket. När jag tänkte på det kännde jag lyckan sprida sig i kroppen. Det är såhär det ska vara..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0