Lågtryck på Biscaya.

Humöret börjar tryta lite ombord, en del har inte blivit av med sin sjösjuka och andra här har feber, är förkylda och har ont i halsen och vissa är bara allmänt sjuka.

 

Igår gick allas huvuden i tankar om hemresa och jag riktigt längtade till att komma i hamn på fredag morgon.

Det hade regnat ute sen i förrgår och har blåst kuling två nattvakter i rad. Båda gångerna har det spöregnat och vi har varit tvungna att snabbt klättra upp i riggen för att beslå alla segel. Adrenalinet pumpade båda gångerna men kläderna vägde bly när vi sedan kom ner på däck igen, allt var dyngsurt. Efter vakten känndes det som om jag hade halva biscaya i mina gummistövlar och fötterna är fortfarande helt ömma efter det äventyret. Mitt humör är rätt väderberoende och jag hade världens dipp i det gråa blöta vädret. En höjdpunkt var att en val simmade förbi men annars kan jag faktiskt inte komma på något mer. Efter vakten fick vi nämligen ett dåligt besked till. Vi hade ett extrainsattstormöte där de berättade den hemska nyheten om att vi är på väg mot ett lågtryck och att om vi hamnar i det kommer vi bli två dagar sena, vilket betyder 2 dagar färre i hamn. Många som redan hade varit nere och hade tappat gnistan började gråta. Vädret gjorde inte saken bättre när vi senare skulle på vakt. Regnet stog fortfarande som spön i backen och inga kläder hade torkat. Inte ens mitt underställ hade torkat och det var ändå i torktumlaren. Det blev en deppig vakt, men som tur är var jag navigatör och kunde sitta i navhytten och plugga under hela vakten, denna gången blev det ingen segelbeslagning och vi kunde alla ta det ganska lugnt.

Det var skönt att krypa ner i sin varma säng efteråt och de flesta av mina kläder hade torkat under vakten vilket gjorde att man i alla fall kunde se fram lite mot morgondagens vakt.

 

Dagen efter när vi purrades (väcktes) trodde jag att jag fortfarande drömde när purraren kom in och sa: ”Det är ganska varmt ute, det räcker med arbetsbyxor och tjocktröja, det har inte regnat på hela vakten och Modo vann med 6-0 mot Frölunda i går kväll”

Kapten berättade sedan att vi hade rundat ett hörn på Portugal och att det var anledningen till förändringen i vädret.

- Nu blir det bara varmare, sa han.

Idag har jag haft en helt perfekt vakt och humöret har varit på topp hela dagen. Det gjorde ingenting att lunchen inte var riktigt lika god som vanligt eller att vi fortfarande riskerar att fastna i lågtrycket. Tänk vad konstigt man kan må, endast beroende av vädret.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0